Contacteer ons

Social media nog steeds hot voor je marketing

Geschreven door Sophie Paulissen

Als we de media mogen geloven, is social media passé. Niets is minder waar! Ze worden net steeds belangrijker. Mensen zoeken steeds meer online naar informatie. Ook wanneer het over jouw bedrijf gaat, zullen ze eens een kijkje nemen op social media. De informatie die ze hier over jouw bedrijf vinden, zal ook een rol spelen in het uiteindelijke beslissingsproces. Waarom dus niet inzetten op social media om een beter beeld van je bedrijf te schetsen?

Hier enkele inzichten hoe social media marketing uw business een boost kan geven:

Bereiken en raken van je doelgroep

Social media zijn heel makkelijk in gebruik. Vaak is aanmelden vaak volledig kosteloos. Daardoor zijn ze heel laagdrempelig en toegankelijk voor nieuwe leden. Enorm veel mensen maken gebruik van sociale media. Het is dus een uitgelezen kans om via deze kanalen je doelpubliek te bereiken. Elke gelegenheid die je hebt om je merk in de belangstelling te zetten, is er eentje die je moet benutten. Hoe meer zichtbaarheid je creëert voor je merk, hoe groter de kans dat je potentiële klanten bereikt.

Op sociale media kunnen merken handelen als mensen. Je bedrijf krijgt een stem, een gezicht. Mensen associëren zaken graag met mensen, niet met abstracte bedrijven. Men wil weten wie er verscholen zit achter het logo. Toon dus ook je werknemers.

Merktrouw verhogen

Door actief te zijn op sociale media komen mensen meer in aanraking met content over je merk. Door de juiste posts te plaatsen die interessant zijn voor je doelgroep, voelen klanten zich meer betrokken. Het verhoogt de verkoopkansen van je merk. Wanneer je volgers een keuze moeten maken voor een dienst of product in jouw categorie, zullen ze ook aan jouw merk denken. Het geraakt bij hen als het ware Top-of-Mind. Jouw merk wordt mee in de overweging genomen. Als je berichten op social media hen echt aanspreken, heb je natuurlijk nog een stapje voor. De kwaliteit van je posts doet er dus ook toe. Je plaatst best niet zomaar het eerste het beste bericht, gewoon om maar iets online te kunnen zetten.

Hogere conversie

Toch moet je wel regelmatig posten. Wanneer je te weinig plaatst zal je hier niet veel profijt aan hebben. Elke blog, afbeelding, video of opmerking die je plaatst, geeft je volgers de kans om te reageren, liken of delen. Deze social media interactie kan leiden tot extra traffic naar je website en dus ook tot meer conversie. Zelfs wanneer er geen hoge click-through-rate is, verbetert je de positie van je merk. Doordat men vaker wordt blootgesteld aan posts over je bedrijf, zal men je bedrijf ook beter onthouden.

Door op regelmatige basis in interactie te treden met je volgers toon je dat bereikbaar bent. Klanten grijpen namelijk vaak terug naar social media wanneer ze een probleem hebben of een compliment willen geven. Soms willen ze ook gewoon meer informatie over je diensten of producten. Via social media kunnen ze snel in contact komen, zonder dat het te formeel voor hen aanvoelt. Een mail sturen of bellen is toch nog te hoogdrempelig voor de meeste mensen. Als je ervoor zorgt dat je op sociale media goed te bereiken bent, zullen klanten sneller overtuigd raken.

Soms plaatsen volgers ook openbare berichten over hun ervaringen met je bedrijf. Deze kunnen zowel positief als negatief zijn. Hoe dan ook: reageer altijd. En steeds op een beredeneerde, vriendelijke manier. Wanneer je klant ontevreden was, probeer dan tot een oplossing te komen. Anderen kunnen deze posts immers ook zien. Hoe meer mensen positief spreken over je bedrijf, hoe geloofwaardiger je overkomt. En weer zullen nieuwe mensen tot de conclusie komen dat uw bedrijf een goede optie is.

Hoger in de zoekresultaten

Door aan SEO te doen, kun je meer relevant verkeer genereren van gebruikers van zoekmachines. Het is ondertussen bekend dat men slechts naar de eerste zoekresultaten kijkt. Groot gelijk dus dat je hier bij wilt komen te staan. Heel grote investeringen zijn hier niet voor nodig. Ook zonder advertenties kan je de positie van je website al verbeteren. Door de juiste keywords te integreren in je teksten bijvoorbeeld. Toch is het niet genoeg om regelmatig je blog bij te werken en geoptimaliseerde title-tags en meta omschrijvingen te integreren. Google en andere zoekmachines houden ook rekening met de aanwezigheid op sociale media.

De aanwezigheid op sociale media biedt dus zeer veel voordelen. Weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Laat je hierin begeleiden door MoxyOne. Contacteer ons.


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.