Contacteer ons

SEO: de 10 mythes op een rijtje gezet

Geschreven door Sophie Paulissen

De laatste jaren is er veel verandert in de manier waarop mensen op zoek gaan naar informatie. Ook de manier waarop zoekmachines de resultaten van een zoekopdracht indexeren en rangschikken is drastisch veranderd. Het is voor marketeers niet eenvoudig om deze resultaten te beïnvloeden, maar het is niet geheel onmogelijk. We hebben gemerkt dat er heel wat onjuiste informatie circuleert over SEO (Search Engine Optimisation). We ontkrachten hier de 10 belangrijkste mythes:

1. Ik moet mijn site voor Google zichtbaar maken

Fout! Het is niet noodzakelijk je website voor Google open te stellen om zichtbaar te zijn in de zoekresultaten. Ook wanneer je je website niet kenbaar maakt, zullen de crawlers van de zoekmachine je site vinden en indexeren. Het is natuurlijk wel een voordeel als je Google een handje helpt… Dat spreekt voor zich.

2. SEO is all about ranking

De hoogst mogelijke ranking van je site in de zoekresultaten is al lang niet meer het ultieme doel. De meeste gebruikers bekijken vooral de top 3 van de zoekresultaten. Dit zijn de resultaten die zich net onder de advertenties bevinden. Op de volgende pagina’s van de zoekresultaten bekijken we ook de top 3 het meest. Het is dus niet altijd noodzakelijk om de eerste pagina van de zoekresultaten te behalen. Daarbij spelen ook “rich text”, “snippets” en auteur-tags een rol. Deze kan je toevoegen aan je zoekresultaten. De resultaten met de meest coherente info hebben de hoogste click-trough rate.

3. Je kan beter meer links voorzien dan content

Leg ik mijn focus op link building (het doorlinken naar andere pagina’s binnen je website)? Of moet ik mij meer concentreren op de content? Het is een vraag die regelmatig gesteld wordt. In de meeste gevallen investeer je best in een goeie copywriter  die professionele en correcte teksten voor je site schrijft. Links zijn uiteraard wel belangrijk voor je autoriteit op het web, maar de juiste content voor je website is een investering voor op de lange termijn. Blog posts, lead generators, … deze zorgen voor een gefundeerde basis voor je autoriteit op het werk.

4. Social media is niet belangrijk voor mijn SEO

Niets is minder waar! De search engine crawlers houden wel degelijk rekening met je activiteiten op sociale media.  Via een social search wordt vooral gekeken naar de content, deze wordt als prioritair behandeld en gelinkt aan jouw website. Social media worden steeds belangrijker. Het is dus aan te raden dat je een social media strategie ontwikkeld die los staat van je SEO, maar die wel complementair is. Een parallelle samenwerking is ideaal.

5. Mijn homepagina moet vooral veel tekst hebben

Als je op een webpagina terecht komt waar te veel informatie op staat, vind je niet wat je zoekt. Dan klik je meestal onmiddellijk weg! Je homepagina zorgt voor de eerste indruk die de bezoeker krijgt van je krijgt. Je moet dus gestructureerd over brengen waar je bedrijf voor staat. Kort en krachtig is de boodschap!

Bovendien lezen we teksten op het internet niet lineair. We scannen de teksten en hopen op die manier snel de informatie te vinden die we zoeken. Zorg dus voor een duidelijke structuur en werk met alinea’s. Breng je bezoekers zeker niet in de war. Een gouden regel is dat teksten op het net best niet langer zijn dan 400 woorden per pagina. Alles hangt natuurlijk van je verhaal af.

6. Ik moet veel domeinnamen kopen en microsites maken die teruglinken naar mijn site

Dit is een fabel. Het kan enkel werken wanneer je op al deze sites ook een goede contentstrategie hanteert. Als je hier enkel links op wilt bouwen naar je “echte” site is dat zo goed als verloren geld. Je SEO is er niets mee. Het is dan alsof je meedoet aan een wedstrijd en je 1000 keer een deelnameformulier invult, maar slechts 1 formulier kan meetellen. De search engines zijn tegenwoordig zo slim dat ze weten dat jij dezelfde persoon bent en dat je op die manier je primaire domeinnaam wilt promoten. Slimme lezers zouden denken dat het dan volstaat om je naam aan te passen in het registratie formulier van je domeinnaam, maar dat is niet zo. De beste tip die wij kunnen meegeven is: beter 1 deftige site met de juiste SEO strategie, dan 10 halve sites.

7. On page SEO en keywords, meer is niet nodig voor je website

Het herhalen van keywords doorheen de content van je site is geen magische formule voor een succesvolle ranking. Het beste is om een holistische aanpak te hanteren op je site. Een strategie die zich richt op de kwaliteit van de content, de gebruikservaring, de wijze waarop die gecodeerd wordt en de conversies die hieruit voortvloeien. Het is dus niet alleen de on-page SEO van je site die belangrijk is. Het veelvuldig herhalen van kernwoorden is niet de oplossing voor je SEO. De teksten moeten overeenstemmen met je business en ze moeten de gebruiker informeren. Natuurlijk moet je in je titels gebruik maken van de kernwoorden die het meeste zin geven aan je artikel, maar het moet ook de aandacht van de gebruikers vastgrijpen. Deze regel wordt ook toegepast op krantenkoppen!

8. Het is beter om meer pagina’s te hebben

Je zou denken dat dat heel logisch is, want hoe groter je site hoe meer informatie die bevat en hoe beter je zal scoren. Nu, het tegendeel is waar! Het is immers zo dat niet alles wat je publiceert ook effectief geïndexeerd wordt, soms blijven geïndexeerde pagina’s niet altijd in de index staan. Wanneer een pagina geïndexeerd is wil dat niet zeggen dat die ook conversies naar je website uitlokt. Hoe meer pagina’s je hebt, hoe meer je de neiging hebt om de kwaliteit van de inhoud te verwaarlozen. Zowel de kwaliteit als de kwantiteit van je site-pagina’s bewaken is niet gemakkelijk, maar wel noodzakelijk. Hier geldt dus de regel: less is more! Publiceer enkel wat relevant is.

9. Google ziet het niet als er slechte sites naar mij linken of als ik teksten ‘steel’ van een andere site

Let hier echt mee op! Google houd hier echt wel rekening mee. En ze deinzen er ook niet voor terug om je hiervoor zwaar af te straffen. Je krijgt een slechte beoordeling binnen Google en je site wordt verder naar beneden geduwd in de ranking.

10. SEO is geen usability probleem.

SEO is meer geworden dan enkel het optimaliseren voor de zoekmachines. Het is belangrijk hoe gebruikers omgaan met de inhoud op je site. Het is van belang dat de mensen doorklikken en dat ze er ook een tijdje vertoeven. Het soort content dat je dus publiceert is heel belangrijk. Zorg dat je content relevant is en een persoonlijke toets heeft. Best zorg je er ook voor dat mensen makkelijk door je site kunnen navigeren. Op die manier maak je het ook makkelijker voor de zoekmachines. De bezoekers willen graag snel vinden wat ze zoeken. Gebruik dan ook duidelijke call to actions. Op die manier converteer je hen ook naar uiteindelijke klanten.

MoxyOne helpt je graag verder met je SEO aanpak!


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.