Contacteer ons

“De meest onderschatte marketing-aanpak is gewoon vriendelijk zijn!”

Geschreven door Sophie Paulissen

We beginnen met een quote van Steven van Belleghem: “De meest onderschatte marketing-aanpak is gewoon vriendelijk zijn!” En je moet overal en altijd vriendelijk zijn. Online en offline, op elk moment van de dag. Je merk moet immers sterk en consequent zijn. Je merk moet altijd herkenbaar blijven voor je klanten, je moet trouw blijven aan je beloftes.

Bij het online communiceren moet je altijd een beetje voorzichtig zijn. Een mug wordt al snel een olifant als je niet oplet! Dus als je een fout maakt, moet je die kunnen toegeven en zo snel mogelijk rechtzetten. Een aantal tips:

1. Top of mind? Neen, … omnipresence is key

Fundamenteel zijn er heel wat verschillen tussen online en offline-communicatie, maar als marketeer mogen wij deze niet als “verschillend” zien. Ze zijn namelijk beiden onderdeel van je communicatieplan. En dit moet consequent zijn. Digitaal en print zijn onafscheidelijk verbonden. De één kan vaak niet zonder de ander.

Je kan het dus niet als afzonderlijk bekijken. Het volledige plaatje moet kloppen. Denk maar eens aan grote merken als Coca-Cola of Jupiler.

2. Micro momenten in het omnipresence verhaal

Om digitaal goed binnen te komen bij je klanten moet je natuurlijk op het juiste moment communiceren. Op de micro momenten waarop mensen mobiel online aan het surfen zijn, moet je hun aandacht weten te grijpen

Wat zijn nu die micro momenten?

Wel, klanten zijn heel vaak onderweg, moeten ergens wachten op de bus of bij de dokter. Die 5 minuten dat ze niet weten wat doen, omdat ze moeten wachten, grijpen ze snel naar hun smartphone. Ze “surfen” wat op het internet of scrollen door hun social timeline. Het zijn die kleine momenten dat jouw merk naar boven moet komen. De mensen moeten je merk dus op ieder moment kunnen vinden.

Maar het moment waarop het relevant is om de klant te bereiken, moet je nog bepalen. Kijk hiervoor naar de customer journey van je klant. Enkel op die manier kan je de juiste boodschap op het juiste moment naar je klant sturen. De kans op een goede conversie is dan ook het grootst.

3. Durf aan growth hacking doen

Growth watte??? Wel, laten we Tesla als voorbeeld nemen. Tesla is disruptief ten opzichte van alle anders spelers op de automarkt én Tesla doet aan growth hacking. Het is een vorm van marketing die enkel gericht is op snelle groei.

Op dit moment maakt Tesla gigantische verliezen. Ze hebben zelfs nog nooit winst gemaakt! Dit is ook niet hun doel. Vreemd, zou je denken. Nee want het enige doel dat ze hebben is om zo snel mogelijk een zo groot mogelijk marktaandeel te winnen. Het moet gezegd… Daar slagen ze wonderwel in. Ze zetten de hele sector op zijn kop en bieden iets aan dat in het verleden nooit gerealiseerd is.

4. Vertel het juiste verhaal aan de juiste doelgroep

Trendwoord van de laatste jaren: “storytelling”. Er is al heel veel inkt rond gevloeid, maar we kunnen er niet omheen: het is enorm belangrijk om jouw verhaal te vertellen. Je klanten willen weten wie je bent, waar je voor staat en wat je doet. Dat verhaal moet je dan ook nog eens op een consequente manier brengen. Integer en oprecht zijn is hierbij van groot belang.

Het thema en de tone of voice moeten kloppen met je identiteit. Het moeten geen levenslessen zijn, maar het zijn de kleine, unieke verhalen waarmee je het verschil kunt maken. Persoonlijkheid, persoonlijke boodschappen en emoties vormen de essentie.

Steeds vaker wordt er gebruik gemaakt van profilering. Op basis van die profilering kan je je verhaal op een correctere manier naar je doelgroep te richten. Bij profilering ga je op basis van data je klanten en prospecten indelen in scenario’s. Op die manier krijgen zij op basis van hun profiel een andere online weergave. Door hiervan gebruik te maken, kan je ook gaan analyseren wanneer een klant dreigt af te haken. Hier kan je op inspelen. Ook wanneer een prospect overweegt klant te worden kan je daarop inspelen. Een algoritme kan  bepalen welke ervaring elke gebruiker nodig heeft. In de huidige communicatie draait het allemaal om persoonlijke beleving en door die profilering kan je die aanbieden aan je klanten.

5. Mobiel, mobiel, mobiel

De trends liegen er niet om, in 2015 kwam meer dan de helft van de zoekopdrachten op Google via mobiel. En dat wordt alleen maar meer… Je dient in je marketing strategie dus echt rekening te houden met mobile first.

Met al dat mobiele gebruik komt vaak de vraag opduiken, moeten we dan een app maken om onze klanten op de best mogelijke manier te kunnen bedienen?

Meestal moeten we onze klanten dan toch vertellen dat een app ‘overkill’ is voor de meeste organisaties en is een mobile first website meer dan genoeg is.

6. Google is de grootste, YouTube nummer 2

YouTube is de 2e grootste zoekmachine in de wereld. Met andere woorden: video kan je gewoon niet links meer laten liggen. Video begint stilaan een must te worden in je marketingmix. Het zorgt er immers voor dat je meer engagement uitlokt bij je publiek. Vergeet bij je video’s niet om deze te gaan ondertitelen op YouTube. Ondertiteling is niet alleen handig als een bezoeker je video bekijkt terwijl ze geen audio kunnen opzetten, maar ook omwille van de meta data die je hierdoor in YouTube verspreid. Die ondertitels vertellen iets over je video, en dat is dan weer handig voor je ranking.

7. Social media als klantendienst, het overwegen waard?

Grotere bedrijven doen het al, social mediakanalen gebruiken als klantendienst. Je kunt snel problemen opsporen en ingrijpen. Pas wel op: grote bedrijven kunnen hier natuurlijk een permanentie op zetten die 24/7 online is en waar hun merk dus continu gemonitord wordt.

8. Nu, onmiddellijk, altijd en overal…

Digitale marketing werkt geweldig voor alles wat live gebeurt in real time. Alle events, of het nu muziek is of sport, doen het fantastisch online. Hierbij mogen we zelfs de lokale en regionale events niet vergeten.

Als voorbeeld kunnen we Belgium’s got Talent bekijken. Zowel op TV als online en via een app krijg je een andere beleving, maar alles is netjes op mekaar afgestemd. De juiste content wordt via het juiste kanaal op de kijker losgelaten, hierdoor wordt de beleving tot zijn maximum gepusht.

Altijd en overal is informatie online beschikbaar. Of het nu op je AppleWatch is of met Amazon echo of Alexa home. De evolutie is enorm en binnenkort zullen we effectief alles met voice commando’s kunnen bedienen. De technologie is toegankelijker geworden en steeds meer mensen kunnen zich deze technologie aanschaffen.

9. Meten is weten, maar wat moeten we weten?

Ondertussen is zowat alles meetbaar geworden wat je maar kan denken. Overal en altijd wordt alles gemeten, gekwantificeerd en geregistreerd. Online draait alles om cijfers, cijfers, cijfers, …. Maar wat moeten we nu met die Big Data? Moeten we het allemaal wel gaan registreren? Waarom doen we dat allemaal? Wat brengt het op? Is het eigenlijk wel nuttig?

De trend in online is dat alles in data verzameld moet worden. De kunst is de juiste KPI’s te gaan bepalen om de juiste conclusies te kunnen trekken uit al die data die we ter beschikking hebben. Het is beter weinig KPI’s voorop te stellen en de juiste conclusies te trekken, dan te veel data te willen onderzoeken en niet tot de juiste beslissingen te kunnen komen. Daar schiet je niets mee op.

Vertrouw erop dat de business mensen uit je onderneming aan de slag gaan met al deze analytics. Zij zullen in functie van de business beslissingen nemen en in mindere mate zich enkel laten leiden door de metrics.

Heb je niet zelf alle data voor handen? Geen nood, je kan heel veel datasets inkijken van bijvoorbeeld de overheid. Die zijn publiek bekend gemaakt en mag je voor commercieel en particulier gebruik gaan toepassen. Soms zitten daar heel interessante studies bij waarvan je de resultaten kunt toepassen op jouw onderneming.


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.