Contacteer ons

Maak je bedrijf aantrekkelijk met storytelling

Geschreven door Brian Cools

Veel bedrijven hebben een “about”-pagina op hun website. De één om beter gevonden te worden door zoekmachines, de ander om uit te leggen wat het bedrijf precies doet en dan heb je nog bedrijven die bijzondere verhalen hebben over hun ontstaansgeschiedenis. En deze persoonlijke verhalen zijn van ongelofelijk grote waarde. Emotionele verhalen zorgen ervoor dat potentiële klanten een connectie voelen met uw bedrijf. Wij vertellen je in deze blog hoe je met verhalen, ook wel storytelling genoemd, kunt verkopen.

Vertel jouw verhaal, de waarom van jouw bedrijf

Simon Sinek zei het niet voor niets: “People don’t buy what you do, but why you do it”. Wanneer je een goed verhaal hebt over het waarom van je bedrijf, zal dit je al meteen een zeer sterke marktpositie bezorgen. Mensen zijn niet in geïnteresseerd in gladde verkooppraatjes, maar ze willen geraakt worden door echte verhalen. Of dit nu komt doordat jouw product iemands leven kan veranderen of omdat degene die het product verkoopt hier met volle 100% in gelooft. Alleen wanneer de klant een goed gevoel bij je bedrijf of product krijgt, zal hij geïnteresseerd zijn om je producten of diensten te kopen.

Ook jouw bedrijfsverhaal is inspirerend

Elk bedrijf is anders, maar een ding is zeker: elk bedrijf heeft een verhaal dat verteld kan worden via storytelling. Als je goed zoekt, zul je al gauw merken dat jouw bedrijf waardevolle verhalen te vertellen heeft.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de volgende punten om inspiratie op te doen:

  • Waarom ben je jouw bedrijf opgestart?
  • Welke behoeften probeer je te vervullen met jouw producten of diensten? Welk probleem los je op?
  • Wat waren belangrijke momenten in de geschiedenis van jouw zaak?
  • Wat zijn de missie, visie en waarden van je bedrijf? waar sta je voor?
  • Waarom werkt je personeel voor jou? Wat zijn hun kwaliteiten en wat is hun verhaal?
  • Wat zijn de reacties van de klanten? Heeft een klant je ooit een mooie review gegeven?

Met het antwoord op (een van) deze vragen kun je al heel ver komen. Je hoeft echt niet op elke vraag antwoord te geven. Met kleine aspecten kun je ook heel ver komen. Misschien heb je wel iemand aangenomen die eerst een burn-out had en via jou, zijn of haar leven weer op de rit heeft. Laat zien waarom die persoon met passie bij jou werkt, en waar deze persoon in zijn of haar dagelijkse werk plezier uit haalt.

Wees origineel met storytelling

Een goed verhaal hebben is 1 ding, het op de juiste manier vertellen is een ander. Zorg ervoor dat je je verhaal op een originele manier vertelt. Dus geen droge lappen tekst met feiten, maar zorg voor wat entertainment. Maak bijvoorbeeld een timeline met visuals die verschijnen en verdwijnen naarmate de tijdsperiode verandert. Of ga voor een kort, maar krachtig filmpje of animatievideo. Deze kan je vervolgens inzetten via bijvoorbeeld Facebook of Instagram.

MoxyOne kan je hier natuurlijk mee helpen. Contacteer ons gerust!

 

 


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.