Contacteer ons

Logo rebranding: meer dan een puur esthetische ingreep

Geschreven door Nick Luyckx

Stel je voor dat je na twintig jaar een oude collega tegen het lijf loopt. Stel je voor dat die collega dan nog altijd exact dezelfde kleren, exact dezelfde haarsnit en exact dezelfde schoenen draagt. Flashback naar 1997, dat was het jaar van, jawel… Titanic. Da’s inderdaad al even geleden. Geef toe: je zou die collega maar raar bekijken. Hetzelfde geldt voor een bedrijfslogo. Ook een logo veroudert en moet meegaan met zijn tijd. Je visuele identiteit is belangrijker dan je denkt!

Bezint eer ge begint

Als je graag chocolade eet, dan ken je vast Côte d’Or. Een sterk merk met een sterk logo, maar probeer even de smaakpapillen onder controle te houden en te antwoorden op volgende vraag: “Kijkt de olifant naar links of naar rechts?” Het antwoord: vroeger keek hij naar links, maar begin deze eeuw werd het logo opgefrist. De olifant kijkt nu naar rechts, richting de toekomst. Klaar om ook in het nieuwe millennium tal van overheerlijke innovaties te lanceren.

Toch is en blijft het nog steeds een olifant. Een rebranding van het logo mag met andere woorden niet beginnen met een tabula rasa. Het merk blijft hetzelfde, maar krijgt een update om te beantwoorden aan de huidige vraag van de markt. Het kan een ware katalysator zijn om je marketing aan te passen tot een krachtige lead generator.

Eén gouden raad: laat je bijstaan door merkbouwers, researchers en topdesigners als je overweegt je logo aan te passen. De logo rebranding is eigenlijk pas de laatste fase in een diepgaand onderzoek naar de merkwaarden, de doelgroepen (of persona’s om het met een buzzword te zeggen), de marktomgeving,… Eerst moet je positionering goed zitten. Pas dan zal de rebranding van het logo het gewenste effect hebben.

Redenen voor een logo rebranding

Een nieuwe positionering is slechts één van de redenen waarom een merk een logo rebranding doorvoert. Over het algemeen pas je de corporate identity een beetje aan om de 7 à 10 jaar. In het geval van een overname of fusie moet je natuurlijk onmiddellijk werk maken van een nieuwe visuele stijl. Soms kiest men ervoor om de twee logo’s nog even samen te gebruiken om daarna geleidelijk over te gaan naar één logo.

Als een merk internationaler wordt, is het soms ook nodig om een logo rebranding te doen, of zelfs een naamsverandering door te voeren (wie weet nog dat Twix vroeger Raider heette?). Ook een crisis kan aanleiding geven tot een rebranding. Al moet hierbij wel gezegd dat dit enkel kan werken als er ook effectief iets aan de kern wordt gedaan. Enkel het logo veranderen lost niets op. Integendeel, de hedendaagse consument zal dit al snel doorprikken.

Af en toe is de reden voor een logo rebranding niet te wijten aan externe factoren of crisissen, maar zit er één enkele man/vrouw achter: een nieuwe baas. In 1997 kwam Steve Jobs terug naar (het zieltogende) Apple. Als het merk wilde overleven, moest het veranderen. Steve himself koos het nieuwe logo. De kleurtjes in de appel werden vervangen door een hedendaagse, monochromatische appel. Het logo werd ook groter. Steve had al snel door dat het logo geld waard was. Daarom werd ervoor gekozen om het logo prominenter aanwezig te maken op de computer. Zo gold het ook als kwaliteitswaarmerk. Klanten wisten zo dat ze niet zomaar een computer in huis haalden, maar dat het ging om een Apple.

Ook dit voorbeeld toont duidelijk aan dat er niet over één nacht ijs gegaan wordt bij het kiezen van een nieuw logo. Zorg er dus voor dat je ‘visitekaartje’ past bij je bedrijf, bij je waarden en bij je klanten. Zorg er ook voor dat het eenduidig en gemakkelijk herkenbaar is. Professionals kunnen hierbij helpen. Schakel dus zeker een bureau in dat samen met jou het nodige denkwerk verricht en neem de nodige tijd voor de creatieve vertaling van je positionering.

Ten slotte: communiceer met alle departementen over de rebranding. Ook finance, logistiek, receptie,… moeten weten waarom je dit doet. Vergeet dus zeker je interne communicatie niet. Hoe meer buy-in je van je werknemers krijgt, hoe meer ze echte ambassadeurs van je merk zullen zijn!


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.