Contacteer ons

Communiceer via influencers

Geschreven door Sophie Paulissen

Influencers: dé online trend van het moment op social media, maar wat doen ze eigenlijk? Kan jij ze ook gebruiken voor je marketing? Zo ja, hoe dan? In deze blog leggen we je alles uit over influencers en waar je op moet letten.

Wat is een influencer?

Een influencer is een persoon. Het is geen pr-afdeling of organisatie. Influencers zijn mensen die een groot aantal mensen kan inspireren. Vaak hebben ze veel volgers op social media. Door hen in te schakelen om je producten of diensten te promoten kan je merk dus sterk aan bekendheid winnen. Het is mooi meegenomen als deze influencer een ambassadeur of fan is van je bedrijf, maar het is niet noodzakelijk. Het zorgt natuurlijk wel voor extra geloofwaardigheid.

Waar moet je op letten?

Je kan een influencer inzetten op zowat alle kanalen. Toch zijn ze het populairst op YouTube en Instagram. Heb je besloten te willen werken met influencers voor de promotie rond je merk? Let dan bij je keuze wel goed op of je merk relevant is voor de volgers van de influencer. Bereikt de influencer wel de juiste doelgroep?

Kies bijvoorbeeld op LinkedIn een influencer met business skills om professionals te kunnen bereiken. Kies daarentegen voor jonge, hippe profielen op Snapchat als je een jonger doelpubliek hebt.

Pas op: Laat je niet beetnemen door mensen die zeggen influencer te zijn omdat ze veel volgers hebben. Soms hebben ze likes, reacties en volgers aangekocht. Deze volgers zijn dan eigenlijk bots. Zij zullen dus ook geen producten van je kunnen kopen.

Schakel je een pr-bureau in om influencers te bepalen? Of ga je zelf aan de slag?

Een bureau heeft natuurlijk de juiste knowhow en kan snel onderzoeken of de influencer het juiste doelpubliek kan bereiken. En of deze ook omgetoverd kunnen worden tot gewenste klanten. Wil je toch liever zelf het heft in handen nemen? Hou dan rekening met de volge zaken:

  • Heb altijd respect voor de eigenheid van de influencer. Het is niet omdat jij wilt dat een bepaalde influencer over jouw merk jouw merk post, dat die dat ook zal doen. Ook de influencer moet de klik voelen. Ze hechten veel belang aan hun integriteit.
  • Kwaliteit gaat steeds boven kwantiteit
  • Een persoonlijke benadering is essentieel
  • Kijk zeker door de cijfers heen, niet alle influencers werken op een correcte manier…

De nieuwe influencers zijn fake!

Virtuele influencers zijn in opmars. Misschien ken je Lil Miquella Sousa, een 19-jarig Braziliaans Amerikaans model dat het perfecte leven leidt in de ogen van ieder tienermeisje. Maar ze is helemaal niet echt! Ze werd gecreërd door Brud, een bedrijf dat robots maakt en gespecialiseerd is in AI (Artificial Intelligence). Lil Miquella Sousa slaagt erin om met de grootste merken contracten af te sluiten en heeft ondertussen 1,1 mio volgelingen op haar sociale kanalen.

Ondertussen zijn er al heel wat virtuele mensen te vinden online. Zo won de geanimeerde band Gorillaz al een Grammy Award! En het hologram Hatsune Miku trekt met haar liveoptredens volle zalen. Ze heeft zelfs al in het voorprogramma van Lady Gaga gestaan.

Het zet ons allemaal wel tot nadenken over wat echt is en wat niet… Wordt nep het nieuwe echt?

 

 

 

 

 

 


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.