Contacteer ons

Het belang van een goede huisstijl

Geschreven door Nick Luyckx

Als bedrijf wil je karakter uitstralen. Zonder al te veel uitleg wil je de identiteit, filosofie, normen en waarden van je onderneming communiceren. Een goed uitgedachte huisstijl is dan van cruciaal belang. Nee, dan hebben we het niet over een logo. Een huisstijl gaat veel verder dan dat.

Een huisstijl omvat de gehele visuele communicatie van een bedrijf. Het is een grafisch ontwerp waar een communicatiestrategie achter schuilt. Denk maar aan verschillende kleurcombinaties en typografieën waar onbewust bepaalde waardeoordelen aan vasthangen. Met een keurig uitgestippelde huisstijl kan je dus in één oogopslag de correcte sfeer oproepen en de juiste toon zetten voor je verdere communicatie.

Logo

Zoals we al zeiden, is een logo alleen nog geen huisstijl. Een logo is natuurlijk wel het eerste herkenningspunt voor je doelpubliek. Hoe simpeler en abstracter je logo, hoe makkelijker het is om het te herkennen.

Kleur

Met kleuren alleen kan je, onbewust, al heel wat communiceren. Het is niet toevallig dat heel wat technologiebedrijven (Windows, Dell, HP, Samsung, Paypall, Facebook…) voornamelijk blauw in hun huisstijl gebruiken. Blauw is namelijk de kleur van vertrouwen. Merken die levendigheid willen uitstralen, kiezen eerder voor rood (YouTube, Levi’s, Coca Cola, Lego…). Zorgvuldig je kleurschema bepalen, is dus van groot belang! Ze ondersteunen het logo en benadrukken de identiteit van je onderneming.

Typografie

Het enorme aanbod van verschillende lettertypen, toont meteen aan hoeveel impact een font kan hebben. Net als met kleur, kan je met je typografie heel wat communiceren. Het lettertype Times New Roman komt bijvoorbeeld erg conservatief en zakelijk over, terwijl een lettertype dat een handschrift nabootst wat informeler oogt.

Symfonie

Een goede huisstijl ontstaat uit een mooie samenhang tussen het logo, het kleurenpalet en de typografie. Na de creatie hiervan is het belangrijk om deze consequent te gebruiken: op de website, social media, visitekaartjes tot zelfs wegwijzers en merchandise. Details die vastgelegd zijn in de huisstijl, zoals de hoeveelheid marges, verhoudingen, schikking en witruimten, lijken banaal, maar deze maken het verschil tussen chaos en rust. Met een huisstijl komt het imago van je bedrijf perfect tot uiting en blijft de visuele communicatie van je bedrijf steeds op één lijn.

Op zoek naar een passend huisstijlontwerp? Aarzel niet om ons te contacteren.


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.