Contacteer ons

E-mailings. Hoe begin je er aan?

Geschreven door Ingeborg

E-mailings zijn een gemakkelijke en goedkope manier om engagement op te bouwen met je doelpubliek. Als je veel clicks en conversie wil genereren, pak je de dingen best professioneel aan. Een gespecialiseerd agentschap als MoxyOne kan je hierbij helpen. Samen met jou kunnen ze de inhoud, de vorm en de ideale frequentie bepalen.

Een databestand opbouwen

Bekijk eerst en vooral welke kanalen je kan inschakelen om een kwalitatief databestand op te bouwen. Denk maar aan de homepagina van je website, je Facebook-pagina, een flyer bij de factuur …
Houd de registreerpagina eenvoudig. Vraag niet teveel informatie. Vertel je abonnees ook duidelijk waaraan ze zich kunnen verwachten. Zo weet je dat je abonnees geïnteresseerd zijn in wat je hen te vertellen hebt.

Bedank mensen dat ze abonnee zijn geworden. Als je snel engagement wil opbouwen, kan je hen zelfs een loyaltygeschenk geven. Dat hoeft niet duur te zijn.

Het design: een weerspiegeling van je merk

Schakel een designer in voor de template van je e-mailing. De juiste keuze van fonts en kleuren zijn belangrijk en het design van een optimale template vergemakkelijkt het lezen. Een template met vaste blokken, titels en beelden zal hen hierbij helpen.

De look & feel van het design moet aansluiten bij wat de abonnee gewoon is van jouw bedrijf te ontvangen. Is dat niet het geval, dan is de kans groot dat hij zich onmiddellijk uitschrijft.

The consumer isn’t a moron; she is your wife

Een gevleugelde uitspraak van reclame-icoon David Ogilvy over het belang van goede copy. Voorzie genoeg tijd voor het (laten) schrijven van de teksten. Eens je e-mailing verzonden is, kan je hem niet meer veranderen. Een dikke vette dt-fout heeft een negatief effect op je geloofwaardigheid. Schrijven is een vak: doe dan ook beroep op een vakman.

Denk vooruit met een contentkalender! Eens je de ideale frequentie hebt bepaald, stel je een kalender op. Een newsletter is een engagement naar je lezer. Als je te lang stil blijft, bestaat de kans dat je abonnee je nieuwsbrief niet meer zal lezen, of erger nog, hem naar de spam-mailbox zal verwijzen.

Stel je in elk geval altijd de vraag: waarom zou mijn lezer dit interessant vinden? What’s in it for him? Interessante content zal bovendien gemakkelijker gedeeld worden via social media of e-mail.

Kies professionele software

Effectieve e-mailmarketing veronderstelt het gebruik van e-mailsoftware. Hiermee kan je de e-mailing vooraleer je hem verstuurt testen, hem met verschillende devices (think mobile!) compatibel maken en de resultaten qua opening rates en click rates opvolgen om je volgende e-mailings nog beter te maken. Bovendien kan je hiermee ook gemakkelijk de opt-outs opvolgen (wat wettelijk verplicht is).

Segmenteer waar het kan

De meeste bedrijven beginnen met één enkele newsletter naar klanten maar schakelen daarna over naar verschillende versies. Als je bijvoorbeeld particuliere en professionele klanten hebt, wil je eenzelfde onderwerp vanuit een andere invalshoek brengen. Ook je productaanbod zal waarschijnlijk verschillend zijn.

Op basis van datacaptatie, weet je in welke content je doelgroepen geïnteresseerd zijn. Door hen relevante info te brengen, zullen ze geëngageerder met je merk zijn, wat een positief effect op hun winstgevendheid heeft. Zij gelukkig, jij gelukkig!

 

 


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.