Contacteer ons

Social media versterkt je merk online

Geschreven door Sophie Paulissen

Heel wat mensen, en dus ook jouw doelgroep, maakt tegenwoordig gebruik van sociale netwerksites. Als ondernemer kan je natuurlijk niet achterblijven. Een bedrijf dat gebruik maakt van social media kan meer klanten bereiken op een eenvoudige, snelle en goedkope manier.

Social media marketing

Social media marketing is het inzetten van social media kanalen om je bedrijf of merk extra in de kijker te zetten. Er zijn verschillende social media platformen, dus eest zul je moeten achterhalen op welke kanalen jouw doelgroep actief is. Daarnaast zijn er ook heel veel verschillende mogelijkheden qua content. Zo kun je video’s en foto’s delen, maar ook blogberichten of evenementen kunnen worden aangekondigd. Hoewel het inzetten op social media vaak al gratis kan, is het wel nodig om er de juiste aandacht aan te besteden. En dat kan soms wel wat tijd innemen natuurlijk.

De voordelen

  • Meer verkeer naar je website leiden
  • Meer naamsbekendheid creëeren
  • Bredere doelgroep bereiken
  • Goedkoper dan traditioneel adverteren
  • Band opbouwen met trouwe groep volgers
  • Je bedrijf is makkelijk online te vinden

Je merk versterken via social media

De reputatie van je merk in het oog houden is zeer belangrijk. Al zeker online kunnen vreemde verhalen de kop opsteken die je lang kunnen achtervolgen. Zorg er dus voor dat je zelf veel online aanwezig bent om eventuele misverstanden snel van de baan te helpen. De Edelman Trust Barometer maakte onlangs bekend dat 65% van de internetgebruikers een groot belang hecht aan de informatie die online te vinden is over personen en bedrijven. Dat is dus niet iets om over het hoofd te zien.

Door gebruik te maken van social media kan je zelf voor een groot deel bepalen welke informatie u wenst te delen. Wanneer mensen op zoek zijn naar uw diensten, zullen ze vaak ook op sociale media snel even een zoekactie ondernemen. Wanneer ze uitkomen bij een goed onderhouden, net profiel, dan schept dat natuurlijk vertrouwen.

Via deze social media kunt u ook een goede band opbouwen met uw doelpubliek door de vele mogelijkheden tot interactie. Denk maar aan de comments onder uw posts of de chat-functie. Het is dan ook belangrijk dat je hier goed gebruik van maakt. Antwoord altijd op mensen die iets te zeggen hebben over je bedrijf, ook al is dit niet altijd positief. Misschien kan je de situatie nog omkeren en een ontevreden klant toch nog gelukkig maken door naar een oplossing op zoek te gaan. Het is niet te ontkennen, social media is hét middel bij uitstek voor alle bedrijven die aan online marketing willen doen.

Zo’n 92% van de marketeers die ondervraagd werden voor het 2015 Social Media Marketing Industry Report gaven aan dat social media een belangrijke rol speelden voor het succes van hun business. Bovendien wist 90%  te vertellen dat social media de visibiliteit van hun merk sterk vergroot had. 69% gaf aan dat social media hielp met het strikken van trouwe volgers. Als je dus nog niet begonnen bent met social media, waar wacht je dan nog op? Een aantal tips die je uit de startblokken doet schieten. Meer nog, 90% wist te vertellen dat social media hun merk visibiliteit vergroot had en 69% melde dat ze trouwe fans wisten te strikken. Dus als je nog niet begonnen bent met social media, dan is het nu hoog tijd geworden. Hierbij een paar tips om je uit de startblokken te laten schieten.

1. Selecteer zorgvuldig de social media platformen die je wilt gebruiken

Er is een grote verscheidenheid aan social media platformen waaruit je kan kiezen. Je zult je keuze zorgvuldig en weloverwogen moeten maken. Zomaar de eerste de beste kiezen, is geen goed idee. Zorg ervoor dat je boodschap wordt opgepikt en niet dat het verloren gaat in een stroom van berichten op het verkeerde kanaal. Zoek uit waar je doelgroep zich bevindt en zet daar in. Zomaar kiezen voor verschillende platforms kan zelfs een averechts effect hebben op je merkbekendheid. Hou hier rekening mee.

Om de keuze wat makkelijker te maken, lijsten we de grootste kanalen en hun voordelen nog eens voor je op:

Facebook

Facebook is het grootste, wereldwijd bekende social media platform. Zowel in termen van naamsbekendheid, als in termen van gebruikersaantallen (meer dan 2 miljard). Door te kiezen voor dit platform kan je een enorme hoeveelheid mensen bereiken als je dat wilt. Je krijgt op dit platform toegang tot heel wat interessante tools die je business kunnen boosten. Als je nog niet gestart bent met social media, is dit misschien wel het platform waarmee je van start kunt gaan. Je kunt er je content delen, zonder je zorgen te moeten maken over beperkingen. Ook is het heel gemakkelijk om advertenties te maken op dit platform. Dat hoeft trouwens ook helemaal niet zo duur te zijn.

Twitter

Ookal legt Twitter haar gebruikers een limiet op van 140 karakters, het blijft een zeer leuk platform. Net zoals op Facebook kan je er updates plaatsen met foto’s, video’s, polls etc. Twitter heeft zich bewezen als een van de beste kanalen voor interactie met andere gebruikers. Wereldwijd zijn er meer dan 320 gebruikers van Twitter. Het is het ideale kanaal voor de marketing van de grotere merken. Vaak wordt Twitter ook ingezet voor klantenservice. Telenet doet dit bijvoorbeeld.

Pinterest

Pinterest is doorgestoten tot de top van social media platforms. Dit platform laat je toe om digitale moodboards te maken. Je kunt er dus boards maken met foto’s van je collectie, je werkruimte etc. Let wel: Pinterest wordt vooral door vrouwen gebruikt als een inspiratiekanaal. Het is dus vooral een niche-netwerk. De beangrijkste categorieën die het erg goed doen op Pinterest hebben te maken met mode, eten, schoonheid, interieur en lichaamsbeweging. Een aangepaste, doordachte aanpak is dus belangrijk als je een goede return on investment wilt halen uit je social media presence.

Instagram

Op Instagram draait echt alles om het beeld. Het bericht dat erbij staat is vaak minder van belang. Esthetisch moet alles kloppen en een mooie samenhangende feed is een must! Instagram is voornamelijk een medium dat ingezet wordt in de B2C sector. Individuen worden vaak aangetrokken door de mooie beelden en laten zich graag verleiden door marketingboodschappen. Niet te vergeten is dat er zeer veel influencers actief zijn op Instagram. Influencers zijn personen met een groot aantal volgers achter zich. Ze lokken veel reacties uit en ze inspireren mensen. Wanneer je als merk wordt gepromoot door een influencer kan je zeer veel, vaak jonge, nieuwe klanten binnenrijven.

YouTube

Meer into video? Dan is YouTube misschien wel het ideale kanaal voor jou! YouTube is in handen van Google en is een van de meest bezochte websites wereldwijd. Zeker als je high quality video content hebt, kun je goed scoren op dit kanaal. Als je een groot aantal volgers hebt weten te strikken, kan je zelfs ook inkomsten genereren uit reclame. Deze kunnen voor of tijdens je video worden ingepland.

LinkedIn

Een echte netwerker die het liever professioneel houdt? Dan kan je best gaan voor LinkedIn. Je kunt je bedrijf in de spotlight zetten door een uitgebreide bedrijfspagina aan te maken met blog en productpagina. Daarnaast kan je ook interessante contacten linken die voor meer credibiliteit van je onderneming zorgen. Bovendien is LinkedIn ook een ideaal kanaal om op zoek te gaan naar nieuwe werkkrachten, moest je daar naar op zoek zijn. Gewoon even een vacature plaatsen en je kunt de geïnteresseerden alvast screenen op hun werkervaring in hun profiel. Super handig toch?

2. Consistente beelden

Branding wordt vooral versterkt door krachtige beelden. Deze versterken je merkidentiteit en verhogen de herkenbaarheid. Het is dus belangrijk dat je voor één stijl kiest en deze dan ook aanhoudt. Je logo moet matchen met je merknaam en deze moet weer kloppen met je huisstijl en profielfoto etc. Je ziet het, het hele plaatje moet kloppen. Het is belangrijk om je unieke identiteit door te trekken in je design. Doe niet precies wat je concurrenten doen, maar onderscheid je bewust van hen. Laat zien dat je anders bent. Ookal kijk je misschien heel erg op naar een van je concurrenten, na-apen werkt echt niet. Zorg dat je je eigen sterktes leert kennen en speel deze uit.

3. Maak waardevolle, deelbare content

Een fout die de meeste bedrijven maken is content delen die ze zelf zouden willen lezen. Iets wat jij zelf interessant vindt, spreekt misschien jouw doelpubliek helemaal niet aan. Denk goed na over nuttige content die inspirerend is voor je lezers. Die je lezers willen delen met hun eigen netwerk. Je kunt je leden rechtstreeks vragen wat ze willen weten of je kunt kijken wat je concurrenten doen. Pleeg zeker geen plagiaat en doe nooit exact hetzelfde. Dit zal doorprikt worden en je merk zal afgestraft worden. Hou rekening met volgende tips:

  • Zorg ervoor dat de inhoud die je deelt, je merkimago ondersteunt. Voeg zeker af en toe wat humor toe aan je posts, maar overdrijf niet. Hou steeds je doelgroep in gedachten.
  • Zorg ervoor dat de toon en de inhoud van je post relevant is en overeenkomt met je andere berichten. Zorg voor een consistent geheel dat je business in de kijker zet.
  • Gebruik Analytics om inzicht te krijgen in je volgers. Welke content vinden zij leuk? Stem je posts hierop af.
  • Maak gebruik van visuele content. Afbeeldingen garanderen tot 94% meer weergaven. Zelfs op Twitter kan je rekenen op twee keer zoveel shares en retweets dan de text-only berichten.

4. Neem deel aan discussies

Een van de belangrijkste manieren om een schare aan volgers te ontwikkelen, door je lezers aan te zetten tot het delen van content. Het is dus belangrijk dat je social influencers kunt bereiken. Het zijn juist deze experten in je vakgebied die ervoor zorgen dat je content als geloofwaardig wordt beschouwd. Een like of share van een van hen is super! Zij hebben al veel impact op je doelgroep.

Wanneer er reacties ontstaan op je posts, denk dan niet: “Dit is niet voor mij bedoeld.”, maar reageer! Treed in interactie. Deel je expertise en je goodwill Laat zien dat er een echt mens zit achter die bedrijfspagina! Ook kan je ervoor kiezen om bepaalde pagina’s of personen te taggen in je berichten. Op die manier verschijnt je bericht ook in hun netwerk. Let wel: Doe dit niet zomaar, maar enkel als het relevant is, bijvoorbeeld als de post echt over die persoon gaat, of wanneer het om een foto gaat van een bepaalde persoon.

Dus neem onze tips in acht en zet je merk nog meer in de kijker! Hulp nodig? We staan voor u klaar! Stuur gerust een mailtje([email protected]) of bel ons om de opties te bespreken (+32 (0)2 300 89 65)


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.