Contacteer ons

B2B vergt andere marketing dan B2C

Geschreven door Sophie Paulissen

Marketing is een breed begrip. Eigenlijk te breed. Elke doelgroep moet je anders aanpakken, vandaar dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen B2C en B2B marketing.  B2C (Business to Consumer) marketing wordt ook wel consumentenmarketing genoemd. Deze marketingtechnieken worden gehanteerd door bedrijven die rechtstreeks verkopen aan de eindconsument. B2B (Business to Business) marketing is zakelijke marketing. De naam zegt het al: hier is de klant een ander bedrijf. B2B marketing vergt een specifieke aanpak. Hierover zullen we in deze blog verder uitweiden.

Wat maakt B2B marketing anders?

Voorbeelden van bedrijven die zich op de B2B markt bevinden zijn groothandels, hostingbedrijven of productiebedrijven. Andere bedrijven zijn de doelgroep. Niet individuele personen. Hierdoor zijn de doelen bij B2C en B2B marketing dan ook verschillend. Voor B2B bedrijven is een sterke relatie tussen de 2 zakenpartners van groot belang. B2C klanten zijn over het algemeen minder merkentrouw. Ze willen vaak gewoon een goede deal scoren en gaan op zoek naar het goedkoopste alternatief. Als dat tegenvalt kiest hij de volgende keer een ander merk.

Bij B2B marketing is dit anders. Het gaat vaak om een contract voor langere termijn. Beslissingsprocessen kunnen dus wel maanden duren omdat verschillende mensen (de decision making unit) betrokken zijn bij de aankoop. Een relatie opbouwen met de (potentiële) klant is dus van enorm belang. Dit doe je door steeds foutloos te communiceren en informatie op het juiste moment prijs te geven.

Waar moet je op letten bij B2B marketing?

De klanten van tegenwoordig lezen zich goed in en gaan op het internet vaak uitvoerig op zoek naar oplossingen voor hun “probleem”. Voor bedrijven is dit niet anders. Daarom werkt content marketing zo goed voor een B2B doelgroep. Door gebruik te maken van Content Marketing kun je extra leads genereren. Je kunt content marketing perfect inzetten om de (potentiële) klant op de juiste plek in de customer journey te krijgen. Opties zijn bloggen, videomarketing en zoekmachinemarketing (SEO en SEA).

Let er wel op dat de content informatief en to the point is. Waar je bij een B2C doelgroep je humor in de strijd kunt gooien, is dit bij B2B not done. De klant dient zo snel mogelijk de juiste informatie te krijgen zodat hij een keuze kan maken (en jij er een klant bij hebt).

Meer informatie of hulp nodig? Contacteer ons!


Back to top

Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen op deze website of op “Aanvaarden” te klikken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies, waaronder cookies van derde partijen.

Opgelet: sommige functies op de website zullen niet werken als u cookies uit zet.